تورکمنینگ گؤزه‌ل آدلارئ

فرهنگی واجتماعی .ادبی

تورکمنینگ گؤزه‌ل آدلارئ

فرهنگی واجتماعی .ادبی

آدئنگ نأمه « نام تو چیست»

نام تو چیست ( قسمت آخر)

نویسنده: سلطانشاه آتانیاز

مترجم: قربان صحت بدخشان

می بینیم که نیاکان ما درگذشته های دورنگاهی دیگر گونه به مسأله نام اشخاص داشتند آنها چنین میپنداشتند که نام اساس زندگی و جزء لاینفک وجودآدمی میباشد و قادربه انجام کارهایی است که از دست آدمیان ساخته نیست. هرچند امروزه براثر توسعه علم و تکنیک ورشد شعور و جهان بینی نوع نگرش به اسامی اشخاص اساسا تغییریافته ولی هنوز هم در حکم میراثی ازگذشتگان، بسیاری ازنام ها که در بالا آورده شد از نسلی به نسل دیگر تا به امروز به ما رسیده است.


 

ادامه مطلب ...

نام تو چیست؟


نویسنده: سلطانشاه آتانیاز                              

مترجم: قربان صحت ( کاکا ) بدخشان


( قسمت اول )

کتاب « آدینگ نأمه؟ » ( نام توچیست؟ ) به قلم توسط "سلطانشاه آتانیاز" از نویسندگان برجسته ترکمنستان به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این کتاب به بررسی منشاء و مفهوم نام های ترکمنی پرداخته و اطلاعات جالب و بکری از فلسفه نامگذاری در اختیار خواننده قرارمی دهد. مؤلف کتاب در مواقع لزوم با اشاره به سنت نامگذاری در بین ملل مختلف، اشتراکات آنها را نیز مدنظر قرار می دهد.

این کتابچه زبیا و خواندنی توسط محقق و نویسنده ارجمند قربان صحت (کاکا) بدخشان با نثری بسیار شیرین به زبان فارسی ترجمه شده است. در اینجا ترجمه کامل آن را بصورت دنباله دار در چند قسمت برای خوانندگان صحرا و علاقمندان فرهنگ ترکمن تقدیم می داریم.

 

مدخل

ادامه مطلب ...